onsdag 23. mars 2011

"Humanbeing, not humandoing"

Via en av mine venner på facebook ble jeg oppmerksom på dette bildet av Gro T. Rykkelid.

Jeg har sett ulike versjoner av dette motivet før, og liker veldig godt symbolikken i at noe(n) utenfor oss selv bærer og beskytter oss. Men denne gangen rørte bildet noe mer i meg, pga tittelen: "Humanbeing, not humandoing".

Hva er det som gir oss mennesker verdi? Er det det vi gjør og får til? 
I så fall er ikke vår Solvår mye verd.
Men hvis det som gir oss verdi er det vi er for andre, eller at vi rett og slett holder fast ved at alle mennesker har uendelig verdi - da er hun verdens kosteligste skatt!

Jeg føler jeg blir sterkt provosert av ultralyd/abort-debatten som går i media for tiden. Vi må være bevisste på hva vi legger i ordet menneskeverd - hva er det som gir et menneske verdi? Må vi være flinke, friske og lykkelige for å ha verdi? Les gjerne dette innlegget fra Aftenposten, av Ida Børresen.
"ALLE mennesker har ulike forutsetninger for å utvikle seg og leve meningsfulle liv. Fosterdiagnostikken sier oss lite om disse forutsetningene, og funksjonshemninger og sykdom er ikke nødvendigvis ensbetydende med elendige liv. Ingen lever med garanti mot sorg og smerte og ingen ultralyd eller fosterdiagnostikk kan gi oss en slik garanti."

3 kommentarer:

  1. Vakkert, Synnøve. Dette er så viktig, så viktig. Ingen av oss vet hva morgendagen bringer. Og ingen av oss kan påberope oss å være dommere for hva som er et menigsfullt liv, og hva som ikke er det. Solvår er virkelig en kostelig skatt. Hun er heldig som har en mamma som setter ord på alle hennes flotte kvaliteter, men også hvilke utfordringer hun gir omgivelsene sine.
    Takk Synnøve !
    - og jeg vet at kusina mi, Gro, setter stor pris på at du liker bildet hennes ;-)

    SvarSlett
  2. Innleggene dine er så fine, Synnøve!
    Og det store bildet er flott - Solvår er så søt! Og du er ikke blitt mindre vakker med årene :)
    Jorunn og jeg gleder oss til fortsettelsen og tenker på dere alle.
    Ivan

    SvarSlett
  3. Hva er det som setter en verdi på noe? Hvorfor er et maleri av Van Gogh mer verdt en et bilde jeg har malt? Jo, nå skal du høre ;). Hva noe er verdt kommer an på HVEM som har laget det og hva noen er villig til å GI for det. Da vi som mennesker er skapt av Gud selv som gav sitt liv for oss, kan vi enestående si at vi er ubeskrivelig og umålelig mye verdt! Skulle våre gjerninger bestemme vår verdi ville vi alle ha kommet til kort. Hva vi har i ryggsekken når vi ankommer verden er irrelevant for vår verdi da ALLE ble skapt av den eneste og høyeste Gud og ALLE ble like dyrt kjøpt. Hvem har da rett til å måle vår verdi, og hvem har rett til å si at jeg er mer verdt enn deg? Ingen! Vår verdi er satt!

    Solvår kunne nok ikke ha havnet et bedre sted enn hos dere, hvor hennes styrker blir sett og fremhevet, hvor hun er høyt elsket og hennes verdi er stor :)!

    SvarSlett